Frogland
Dehler 98AK

FROGLAND.NL

Schipperen & varen

  

Het varen is begonnen rond 1962.


Destijds lid geworden van “sociaal cultureel vormingswerk de Brink” otw “het Zuidervolkshuis”.

Lid geweest van diverse jeugdgroepen, de Brink had ook diverse buitens, waar gelogeerd, gekampeerd, gespeeld en gevaren werd.

Zo- ook het Reigersnest, het buitenhuis in Westmaas aan de Binnenmaas.

Een op zijn zachts gezegd “vormende tijd” hier doorgemaakt en een groot deel van mijn jeugd versleten.

In het begin, verzamelen op de brink en dan op het fietsie daar naar toe, over de Barendrechtse brug met altijd tegenwind.

Later met de Puch, daarna diverse auto’s , die wisselden nog sneller dan de “meisjes”……(zie hoofdstuk frog-auto’s)

Op het Reigersnest lagen diverse roeivletten en 2 stalen zeilvletten, met name “de Sam” was het meest geliefd

Niet echt een snelheidsmonster, maar het snelst en meest wendbaar.

Later trokken wij er samen met goede vriend Cees Bakker zelfstandig en bij voorkeur als het rot weer en hard waaide op avontuur en hebben de verfijnde zeilkneepjes zelf aangeleerd.

Door deze omstandigheden kwamen we er ook snel achter dat de Sam haast niet om te krijgen was, maar zich zelf vol zeilde langs de giek en het grootzeil wat het water raakte.

Hier zitten heel wat “puts” uurtjes in.

In 1970 mijn eerste zeilboot met Pego trailer gekocht.

Een Flying Junior in fantastisch staat, met maar een nadeel “hechthout”, dus er ook achter gekomen waar het spreekwoord “koop een boot en werk je dood” vandaan komt.

Een heerlijk scheepje, veel gezeild op de Binnenmaas, Oude maas en ook op de trailer mee op vakantie.

Een keer bijna verzopen met Will mijn broer op de grote-Belter (Friesland), waar we in een vliegende storm met onverwacht onweer terecht kwamen, het leek net of er iemand het lichtknopje uitdeed, een flitservaring dus.

  

Uitsluiten een peddel en zeil, dus laveren op smalle watertjes en rietzeilen…..

Geen foto's van het grotere water.


1998, ons eerste zeiljacht de Wing 720.

Met veel plezier 2 seizoenen mee gezeild op met name het Hollands- diep en het Haringvliet, een heerlijk wendbaar schip.

  

Een schip is net zo zeewaardig als zijn schipper en we wilde graag iets groter, voor groter vaarwater en met stahoogte.

Het is een Dehler Optima 98 AK geworden.

Een snel zeewaardig schip met mooie lijnen, ruime kuip en veel leefruimte.

Hier hebben we erg veel plezier van gehad, ons vaargebied werd groter, maar de leeftijd en een paar “bijna” ongelukken beginnen te tellen, op groot water werd Ans steeds angstiger, met name

als mij iets overkomt, moet zij alles alleen doen, deze gedachte maakte het noodzakelijk na ruim 10 jaar met weemoed afscheid te nemen van onze Blue Frog.

Als we terug denken, komen er zoveel fantastische momenten boven, veelvuldig ook met relaties wezen zeilen, ze is een zeer comfortabel en betrouwbaar schip gebleken.


Ophalen via de staande mastenroute vanuit Enkhuizen >

Op de foto de van Brienenoordbrug

< Eerste winter op de kant, schip eigen gemaakt,

   schoon gemaakt en diverse dingen aangepast

< Ramen van de romp onder water, water op de boorden,

                                     GAAN!

Jeroen ook enthousiast, gaat ook met vrienden en kennissen zelfstandig het water op.

Fijn gevoel dit mee te hebben gegeven.



Technische gegevens van de Dehler 98 AK, volg de link op de


buttom:




Zeilen ff afgelopen, maar het varen blijft trekken.

Een stalen motorkruiser aangeschaft, nieuwe ligplaats bij de Biesbosch.

Eerst een heel jaar elk vrij minuutje gebruikt om te strippen, kaal tot op het metaal te maken, interieur en verlichting te renoveren enz. Vakschilder Jan van Bruggen erbij, super strak gelakt na legio plamuur en voorstrijklagen ziet er spik en span uit, wederom een schitterend schip van ± 10.50 mtr

Anderhalf jaar zonder problemen met onze "Losgan" (Kikker in het Gallic) gevaren, maar ai wat valt die Biesbosch tegen, was een redelijk groot schip van 10,5 mtr met een diepgang van 1.30 mtr. dit betekend dat je toch niet overal kunt komen en/of aanleggen.

De Biebosch op zich is prachtig, maar als je op de hoofdwateren aangewezen bent is het net de A16, file varen en vechten voor een mooi ligplaatsje.

Na rijk beraad de Losgan verkocht en voorlopig geen boot meer.


tot.......................

We zijn verhuisd naar Zeeland en wonen op het eindeloze eiland Noord-Beveland, tussen de Oosterschelde en het Veerse meer in.

Kan niet uitblijven, blijft trekken, na wederom rijk beraad en gezien het tegenvallen van een motorschip weer op zoek naar een zeiljacht.

Een paar aanpassingen in ons ideaal lijkende jacht, veel ruimte, stahoogte, stabiel, klassiek model.

Uiteindelijk helemaal geslaagd met de "Tadpole" (kikkervis), een spitsgatter-langkieler. "De Midget 26" Na wederom een behoorlijke klus aan opknapwerk 2 jaar fijn mee gevaren.

Stabiel, koersvast en goed mee te zeilen.


Maar jammer genoeg kreeg mijn vaste zeilmaatje (Ans) er steeds minder zin in, dus meer alleen en/of met kennissen.


Na 2 jaar besloten hem toch op te ruimen, verkopen en naar een motorbootje te kijken, de langkieler-spitsgatter beviel ons goed dus dat was het doel, mooie klassieke lijnen, niet te veel diepgang, niet te klein, maar ook niet te groot, zodat we eigenlijk alles konden bestrijken. Slaapplaatsen was eigenlijk ook niet meer nodig, want het moet een dagbootje worden.

En dit is hij geworden, een Risor 23, een Noorse spitsgatter van 7.0 mtr lang, met een diepgang van 75 cm een heerlijke Volvo diesel hakkepuf erin. helemaal goed!!


Lees 29 juni 2022 de grote stap wederom gewaagd, boot verkocht, kijken of we het "droog" kunnen houden.......







************En ze leefden nog lang en gelukkig*************

technische details 98AK

terug?

klick op wapen