Renault 4 CV index pagina

FROGLAND.NL

Renault 4 CV AFSTELGEGEVENS

Terug naar 4CV index

Eventuele reparaties zullen het beste uitgevoerd kunnen worden bij de officiele Renault dealers, die

over de nodige ervaring en speciaal gereedschap beschikken. De onderstaande gegevens zijn samengesteld met de welwillende medewerking van de Renault-fabrieken te Den Haag.

 

MOTOR TYPE 662-S 2

(Type 662, serieplaatje tussen 3e en 4e cilinder, rechts van de motor)

Motor:    achterin geplaatst, aaneengebouwd met de versnellingsbak, koppeling en transmissie, aggregaat op vier rubbers gemonteerd.


Cilinderkop:    Aluminiumlegering met ingeperste klepzetels.

Volgorde aantrekken kopbouten:

            9                4              1           5            10

Voor---------------------------------------------------------- Achter

            12        7        3        2        6        8        11

Aantrekkoppel kopbouten 47-51 ft lbs = 6,5 - 7 mkg.

Als de cilinderkop verwijdert is, de motor vooral niet draaien (voor voeringen).

Kopbouten hebben verschillende lengte, goed op hun plaats monteren (na 1 januari 1949)


In- en uitlaatbuis:     inlaat van aluminium legering, uitlaat van gietijzer.


Ondercarter:    Geperst plaatstaal. Kurkpakking eerst in water drenken voor montage.


Koppakking:     Koper-asbest, merk Reinz. Na montage eerst na 5 minuten nog eens aanhalen en daarna als de motor de werktemperatuur van 70 graden heeft bereikt.


Cilinderblok:    Gietijzer met natte voeringen.


Voeringen:    Speciaal gietijzer, boring 55 mm. (2,165") of 54,5 mm. Voering en zuigers onderling niet verwisselbaar.

Max. toegestane slijtage (diametraal)    0,008"    = 0,2 mm.

Conische tolerantie                                0,0004"  = 0,01 mm.

Ovale tolerantie                                      0,0004"  = 0,01 mm.


Voeringen kunnen gewoon uitgenomen worden. Denk om de koperen shims onder aan de voering.

Voeringen moeten 0,0008" - 0,002" = 0,02 - 0,05 mm boven de vlakke bovenzijde van het blok uitsteken (eventueel regelen met de droge shims onderaan de voering, vooral geen vloeibare pakking gebruiken).


Na motornummer 5643 moeten de voeringen 0,08 - 0,12 mm. boven het cilinderblok uitsteken, waarvoor koperen shims verkrijgbaar zijn van 0,095 - 0,096 mm. dikte.


Zuigerveren:    3 compressieveren en 1 olieschraapveer, alle boven de pen.

1e     zuigerveer speling in groef    0,0012" - 0,0024"    = 0,06  - 0,06 mm.

2e     zuigerveer speling in groef    0,0008" - 0,002"      = 0,02 - 0,05  mm.

3e     zuigerveer speling in groef    0,0008" - 0,002"      = 0,02 - 0,05  mm.

4e     zuigerveer speling in groef    0,0012" - 0,0024"    = 0,06  - 0,06 mm.

Slotspeling 0,004" - 0,006" = 0,10 - 0,15 mm.


Pistonpennen:    gehard staal

Diameter 0,551" = 14 mm. De pen moet gemakkelijk draaien (koud)


Montage:    Zuiger verwarmen in olie tot 176-212 graden F -= 80 - 100 graden C.

Pen met duimndruk monteren, zijdelingse speling in zuiger 0,118" = 3 mm.


Drijfstangen:    Van geperst staal, witmetalen lagers.

Diameter drijfstanglager 1,377" = 35 mm.

Lengte drijfstanglager1,102" = 28 mm.

Zijdelingse speling drijfstanglagers 0,0025" =- 0,008" = 0,065 - 0,20 mm.

Radiale speling drijfstanglagers 0,001" - 0,002" = 0,025 - 0,05 mm.

Diameter bij piston pen 0,629" = 16 mm.

Drijfstanglengte tussen centers 5,708" = 145 mm.

Drijfstanggewicht 12 OZ = 340 gram.

de drijfstangen hebben teken A of B. A betekent 355 gram + 2 gram - 1 gram gewicht.

B betekent 370 gram + 2 gram - 1 gram gewicht.

Maximale tolerantie onderling 3 gram.

Gewicht is op de drijfstang ingeslagen, evenals productienummer.

Busje voor zuigerpen in de drijfstang kan aan een zijde van de stang (waar deze aanloop heeft) gemakkelijk ingeperst worden. Zuigers en drijfstangen kunnen gemakkelijk naar boven verwijderd worden, met of zonder bus.


Krukas:    Speciaal gietijzer, 3 maal gelagerd.

Radiale speling 0,001" - 0,002" = 0,025 - 0,051 mm.

Eindspeling 0,002" - 0,006" = 0,05 - 0,15 mm, opgenomen door stalen flenzen bij middenlager. Eindspeling meten met klok micrometer achterop vliegwielflens.

Overmaat lagerflenzen 0,008" = 0,2 mm. en 0,02" = 0,5 mm.

Krukas ovale tolerantie 0,0002" = 0,005 mm.

            tapse tolerantie 0,0002" = 0,005 mm.

Krukas tappen: maximaal toelaatbaar ovaal 0,004" = 0,10 mm. daarna slijpen.


Hoofdlagers:    Losse dunne lagerschalen met witmetaal gevoerd, genummerd vanaf koppelingszijde. Niet nastelbaar.

1e lager:    lengte     1,300" = 33 mm.

                  diameter 1,575" = 40 mm.

2e lager:    lengte     1,181" = 30 mm.

                  diameter 1,575" = 40 mm.

3e lager:    lengte     1,06 "  = 27 mm

                  diameter 1,575" = 40 mm.

Hoofdlagerondermaten:    0,01" = 0,25 mm

                                         0,02" = 0,50 mm.

                                         0,04" = 1 mm.


Nokkenas:    Speciaal gietijzer, 3 maal gelagerd, direct in blok.

Lichthoogte inlaat 5,75 mm.

Lichthoogte uitlaat 6,0 mm.

Lagerdiameter van alle lagers 1,50" = 38 mm.

Diameterspeling lager (alle lagers) 0,001" - 0,003" = 0,025 - 0,076 mm.

Axiale speling lager 0,002" -0,004" = 0,05 - 0,10 mm.


Nokkenas aandrijving:    Helicoidale tandwielen, na motornummer 35 350 enigzinds gewijzigd.

Krukas tandwiel: staal 16 tanden.

Tussentandwiel: speciaal materiaal (Celeron), 31 tanden.

Nokkenas tandwiel: staal, 32 tanden.

Nokkenas druk wordt opgenomen door een bronzen flens achter het tandwiel.

De afstand tussen hart krukas, hart tussentandwiel en hart nokkenas bedraagt respectievelijk: 2,791" = 70,90 mm en 3,721" =94,55 mm.

Merktekens van de tandwielen moeten precies op elkaar vallen op de hartlijn over de tandwielen getrokken.


  

Klepbediening:    Lichterstangen en tuimelaars.

Kleppen:    Speciaal staal, inlaatklep heeft merkteken A en uitlaatklep merkteken B.

Diameter inlaatklep 1,06" = 27 mm.

Breedte inlaatklepzetel 0,09" = 2,3 mm, in blok 1 - 1,5 mm maximaal.

Diameter inlaatklepsteel 15/64" = 6 mm.

Speling inlaatklepsteel in geleider 0,0008" - 0,002" = 0,02 - 0,05 mm.

Lichthoogte inlaatklep 0,226" = 5,75 mm.

Diameter uitlaatklepkop 0,984" = 25 mm.

Breedte uitlaatklepzetel 0,09" = 2,3 mm, in blok 1 - 1,5 mm maximaal

Diameter uitlaatklepsteel 15/64" = 6 mm.

Speling uitlaatklepsteel in geleider 0,001" - 0,0038" = 0,03 - 0.096 mm.

Lichthoogte uitlaatklep 0,236" = 6mm.

Klepzetels zijn demontabel en worden eerst gekrompen in vloeibare lucht en daarna gemonteerd.


Klepspeling:    Inlaatklep  (koud) 0,10 mm.

                          Uitlaatklep (koud) 0,20 mm.

Klepveren:    Dubbel, vrije lengte veer 1,50" = 38 mm.

Lengte met druk van 15 lbs. = 7 kg. bedraagt 1 13/64" = 31 mm. (klep gesloten)

Lengte met druk van 30 lbs. = 14 kg. bedraagt 15/16" = 24 mm. (klep geopend)

Aantal effectieve windingen : 5,5.

Diameter materiaal van de veer 0,100" = 2,5 mm.

Buitendiamter veer 7/8" = 22mm.

Zetels vooral niet frezen!!


Klepstoters:    Gehard staal.

Diametrale speling 0,0008" - 0,0016" = 0,02 - 0,041 mm

Diametrale speling maximum 0,10 mm

Overmaat klepstoters D. + 0.20 (0.008"), + 0.50 (0.02") en + 1.00 (0.04").


Tullmelaars: verhouding 1,4 : 1.

Tuimelaarspelling (koud) inlaat 0.008" = 0.20 mm.

Tuimelaarspelling (koud) uitlaat 0.12" = 0.30 mm.

  

Kleppendiagram:

Inlaat opent 6 graden voor B.D.P. = 0.3 mm.

Inlaat sluit 30 graden na O.D.P. = 4 mm.

Uitlaat opent 45 graden voor O.D.P. = 9 mm.

Uitlaat sluit 7 graden na B.D.P. = 0.4 mm.

Klepspelling (koud) uitlaat 0.012" = 0.30 mm. Theoretische spelling voor distributie-afstelling.

Klepspelling (koud) inlaat 0.008" = 0.20 mm. Theoretische spelling voor distributie-afstelling.

Klepgeleiders:    Gietijzer.


Smering:    Onder druk, oliepomp van het tandwieltype, electrische oliedrukmeter.


Oliedruk:    Stationnair 6.4 1bs/sq.in = 0.45 kg/cm2.

Bij 4000 t./min 42 1bs/sq.in = 3 kg/cm2.


Drukventiel: diam. kogeltje 0.4" = 10 mm.


Veertje: aantal windingen 10, vrije lengte 1 31/64" = 38 mm. lengte onder druk van 2 1bs =

1 kg bedraagt 25/32" = 20 mm, diameter van het materiaal 0.03" = 0.8 mm.

De drukklep werkt bij 35 1bs/sq.in = 2,5 kg/cm2 bij 500 t./min.

Indien de drukklep boven of onder deze druk werkt, moet het veertje vernieuwd worden.


Oliepomp:    Drukcontrole:    olietepeeratuur moet 122 graden F = 50 graden C zijn. Veiligheid blokkeren en bovenaansluiting sluiten. Dan moet de druk 57 1bs/sq.in = 4 kg/cm2 zijn bij 500 t./min.

Ontsteking:    Bobine, automatische voorontsteking.


Verdeler S.E.V. Junior 432 of ,,R.B.'' U4 of Duceller, aangedreven door

oliepompasje via nokkenas. Draairichting met de wijzers van de klok mee.

Spelling verdelerasje axiaal max. 0.004" = 0.10 mm.

Lichthoogte contactpunten 0.016" = 0.4 mm.

Veerdruk  aan contactpunten gemeten: S.E.V. 400 g, R.B. 700 g.

Ontstekingsvolgorde: 1-3-4-2.

Cillinder nr 1 aan vliegwielzijde, dus achterste cilinder van achterzijde

wagen gezien.

Afstelling: 1e zuiger in B.D.P. (werkslag), het teken op de krukaspoelie

staat dan gelijk met het pijltje op het distributiedeksel, ontstekingstijdstip 0 graden.

Max. autom. voorontsteking 30 graden bij 4000 t./min.

  

Verdeler:

Toerental            Voorontsteking

700 t./min.                    4 graden

1000  ,,                        8 graden

1200                          11 graden

1500                          15 graden


Bobine:    Type S.E.V. 6 volt of R-B. 6 volt


Bougies:    Renault 14 S 5, 14 mm. (Sport type S.8)

elektrode afstand 0,016" -- 0,020" = 0,4 - 0,5 mm


Brandstofsyteem:    Inhoud tank 29 liter achteraan, rechts onder de achterbank gemonteerd.


Brandstofpomp:    Mechanisch, Guiot type L of S.E.V. type 43A.

Carburateur:    Valstroom, Solex 22 I.A.C. met startsproeier.

  

Luchtfilter:    Oliebad filter


Koelsysteem:     waterpomp, ventilator en radiateur 9achter)

Inhoud 4,5 ltr. Koelluchtspleten op achterschermen.


Waterpomp:    Waterpomppakking (bij blok) Klingerite. Grafietkeerring. geen smering.

Waterpomp heeft twee enkelvoudige kogellagers van 15 X 35 X 11 mm.

Riemspanner heeft twee enkelvoudige kogellagers van 10 X 26 X 6 mm.


Radiateur:    Lamellenradiateur, dik 55 mm. breed 350 mm. lang 350 mm. Inhoud 2 liter.









Deze gegevens zijn ontleent aan een uitgave van P. Olyslager, destijds uitgegeven door E.E. Kluwer,  Mise a jour du manuel M.R. 33. en  P.R. 597