FROGLAND.NL
Renault 4 CV Transmissie
KOPPELING: Ferodo, type PKH 5, enkelvoudige droge plaatkoppeling.
Transmissiekoppel 5,35 mkg = 38,7 ft.lbs.
aantal koppelingsplaten 2, buitendiameter 160 mm. = 6 19/64", binnendiameter 110 mm. = 4 21/64", gemiddelde diameter = 135mm. = 5 3/16".
Voeirng: Ferodo 44, dikte 3,2mm, dikte complete plaat maximaal 7,4mm. Oppervlakte per voering 106,2 cm2.
Aantal drukveren 9, totale druk 221 kg. = 486 lbs. druk per cm2
Diameter veermateriaal 2,8 mm, vrije lengte veer 34,12mm, lengte veer onder druk van 25 kg, 25mm, aantal effectieve windingen 6.
Gewicht complete koppeling 1,675 kg., gewicht koppelingsplaat 0,375 kg., aantal drukvingers 3,verhouding drukvingers 3,15 : 1, drukkracht voor vrijstand 85 kg., afstelling drukvingers binnen de 18 mm.
Minimale speling koppelingsplaat op tandbanen van koppelingsnaaf 0,02 - 0,03 mm., maximale slijtage grafietdrukring 4,5 mm., speling tussen drukring en druklager 0,5 mm.
Vrije slag koppelingspedaal 5 - 10 mm.
Bijstellen bij koppelingsarm, waar Bowdenkabel begint (in motorruimte).
Versnellingsbak: aluminiumalliage, type renault 3A, 3 versnellingen, waarvan 2e en 3e synchromesh.
Tezamen gebouwd met motor, koppeling en achteras.
Versnellingsbak en differenhtieel staan met elkaar in verbinding.
Tandwiel 3e versnelling op primaire as 28 tanden
Tandwiel 3e versnelling op secundaire as 30 tanden
Tandwiel 2e versnelling op primaire as 21 tanden
Tandwiel 2e versnelling op secundaire as 38 tanden
Tandwiel 1e versnelling en achteruit op primaire as 10 tanden
Tandwiel 1e versnelling en achteruit op secundaire as verschuifbaar 37 tanden
Telleraandrijving (achterop bak) 13 tanden.
Speling tandwielen op tandbanen 0,03 - 0,04 mm. de tandwielen moeten bij montage gemakkelijk op de as kunnen schuiven.
Synchromesh: kogeltjes en veer. Drukvermogen 10 - 15 kg.
Baladeurassen zijn sinds oktober 1948 verlengd tot 150 mm. ( bij eventuele vernieuwing nameten). Diametrale speling baladeurassen 0,02 - 0,03 mm.
Baladeurveertjes: diameter materiaal 1 mm., vrije lengte veer 10 mm., lengte veer onder druk van 7,35 kg. = 7,5 = 0,2mm.
Bij demontage baladeurs om kogeltjes en veertjes denken.
Langspeling vorkarm in groef 0,10 -0,15 mm.
Moeren met linkerdraad herkent men aan de inkeping halverwege de zeskantige zijden.
Moer van telleraandrijving heeft o.a. linkerdraad.
,,Chromex,, lederen oliekeerring in versnellingsbak bij de telleraandrijving.
De tapse kogellagers in huis op secundaire as bij de telleraandrijving zijn speciale lagers Renault type 562. Deze lagers moeten bij eventuele slijtage vernieuwd worden met huis, opvulschijfjes enz., als een geheel dus. De shims tussen de twee rollagers moeten een dusdanige dikte hebben , dat de as gemakkelijk draait zonder speling.
De opvulschijf tussen het dubbel rollenlager en het 3e versnellingstandwiel aan de zijde van de telleraandrijving dient voor afstelling van de pignon en is in diverse dikten verkrijgbaar, met 0,1 mm. verschil.
De maat tussen het drukstuk van de opvulring voor pignoninstelling (aan de lagerzijde) en de buitenzijde van de lagerkooi, die in contact staat met de opvulring aan de telleraandrijvingszijde moet zijn 34,6 - 0,006 - 0,059 mm.
Secundaire as is gemerkt met pijltjes voor juiste montage, evenals de verschuifbare tandwielen.
Rollagers op de secundaire as achter pignon 19 rollen, 26 X 72 X 27 mm.
Conische rollagers op hoofdas 17 X 40 X 13,25 mm.
Achteruit-as kan uitgenomen worden door in de kop van de as een staaf te monteren, waarop draad van 10/150 is getapt.
Differentieel:
Spiraalvertanding. aantal tanden op kroonwiel 33, op pignon 7, verhouding 4,71 : 1, afstelling met "shims". pignon en kroonwiel vormen een paar en zijn op elkaar ingesteld.
Tandspeling kroonwiel 0,10 - 0,20 mm. gemeten met klokmicrometer, op huis gemonteerd.
Pignonafstelling: De afstand van de kop van de pignon tot de hartlijn van het kroonwiel moet 48 +- 0,05 mm.zijn, indien geen andere maat opgegeven is op de pignon. (deze afstand is gemakkelijk te meten met Renault-dummy-as) .
De juiste afstelling geschiedt met de opvulschijf tussen het dubbele rollager en het derde versnellingstandwiel aan de zijde van de telleraandrijving in de versnellingsbak.
Deze schijf is verkrijgbaar in verschillende dikten, met 0,1 mm verschil.
Differentieelhuis is van gietijzer met pakking van tekenpapier. Differentieellagers conisch 30 X 62 X 17,25 mm.
Planetaire tandwielen zijn van staal, 16 tanden, maximale speling = 0,15 mm.
Satellieten-tandwielen zijn van staal, 10 tanden, maximale speling = 0,15 mm.
Kruiskoppelingen:
"Nadella", naaldlagers.
Bij demontage de kruiskoppelingshuizen voor juiste montage aan bak goed tekenen.
Speling op schuifkoppelingen: norm = 0,05 mm., max = 0,06 mm.
DEMONTAGE:
Nadat de versnellingsbak met achteras onder de wagen is uitgenomen en de versnellingsbak / differentieel van de draagtraverse is verwijderd kan de bak verder als volgt gedemonteerd worden:
MONTAGE:
Geschiedt in omgekeerde volgorde van demontage.
Denk eraan, dat de oliegroef van drukring (19) naar de pignon gekeerd moet zijn. De plunjer (7) wordt gemonteerd op de grendelveer van 2e / 3e versnelling.
AFSTELLING:
De as (15) moet vrij draaiend doch zonder axiale speling gemonteerd worden. de afstelling wordt bereikt, door het kiezen van shims achter de afstandsbus (26) in de juiste dikte. Deze shims zijn verkrijgbaar in de dikten 0,1 - 0,2 - 0,5 - 0,95 mm.
Het afstellen van de pignondiepte geschiedt als volgt:
Monteer het controlegereedschap voor pignonafstelling in het differentieelhuis, draai de tastpen totdat deze tegen het pignonvlak aanligt en zet de borgpen van de tastmoer vast.
Neem het controlegereedschap uit de bak en meet met een micrometer de afstand van de tastpen tot de achterkant van de as van het controlegereedschap. Trek nu van deze maat 13 mm. af (dit is de halve dikte van de as van het controlegereedschap.)
De aldus gevonden maat is de afstand vanaf het pignonvlak tot de hartlijn van het differentieel. Bij een ongemerkte pignon moet deze afstand 48 0,05 mm. bedragen De dikte van vulring (34) moet zodanig worden gekozen, dat de pignon op de juiste diepte staat.
wanneer de pignon gemonteerd wordt die gemerkt is met plus-of-min maat, moet de vulring 934) zoveel dunner of dikker zworden gekozen als nodig is om de pignon op de juiste diepte te kunnen stellen.
N.B. De vulringen tussen de rollagers (35) moeten zo gekozen worden, dat de as (21) geen speling heeft doch vrij kan draaien. de rollagers (35) moeten geen voorspanning hebben als de moer (37) is vastgezet.
Vervolgens moet het kroonwiel worden afgesteld, dit geschiedt op de volgende wijze:
Plaats het complete differentieel in het huis (kroonwiel aan de linkerkant)
Monteer de speciaal daarvoor bestemde caliberplaat op de tapeinden van het linker kruiskoppelingshuis.
Plaats het rechter rollager op de hals van het sattelietenhuis.
Verwijder de lasgerring uit de binnenhelft van het rechter kruikoppelingenhuis.
Knip drie stukjes looddraad van 0,15 - 0,18 dikte en 10 mm. lengte. buig deze stukjes looddraad enigsinds rond en leg ze op gelijke afstanden in de rand van de boring in het kruiskoppelingshuis.
Schuif de lagerring weer in het kruiskoppelingshuis.
Monteer het achterdeksel (3) (dit om vervorming van de bak te voorkomenh tijdens verdere werkzaamheden, waardoor een onjuiste afstelling zou worden verkregen.) De pakking van het achterdeksel behoeft daarvoor nog niet gemonteerd te worden.
Monteer het rechter kruiskoppelingenhuis met een nieuwe pakking en trek de moeren gelijkmatig aan.
Nu wordt het kruiskoppelingenhuis weer gedemonteerd en de lagerring eruit genomen. Gedurende het vastzetten van de moeren (punt 8) werden de drie stukjes looddraad plat gedrukt.
Neem de stukjes looddraad uit het kruiskoppelingenhuis en meet deze nauwkeurig met een micrometer.
Monteer 'shims" van gelijke dikte als van de platgedrukte loddraadjes. deze "shims" zijn verkrijgbaar in de dikten: 0,1 - 0,2 - 0,5 - 0,95 mm.
Verwijder de calibratieplaat.
Bepaal op dezelfde wijze met 3 stukjes looddraad de dikte van de "shims" die achter de lagerring in het linker kruiskopplingenhuis komen. Monteer het linker kruiskoppelingenhuis na de gevonden "shim" dikte, de lagerring en de nieuwe pakking.
Het kroonwiel is dan theoretisch goed afgesteld.
Controleer de tandspeling met een klokmicrometer. De tandspeling behoort 0,1 - 0,2 mm. te bedragen.
Zo nodig bijstellen door een "shim" van linker naar rechter lager over te plaatsen of omgekeerd. Het totaal aantal shims mag niet veranderd worden, want dan klopt de afstelling van de differentieellagers niet meer.
Deze gegevens zijn ontleent aan een uitgave van P. Olyslager, destijds uitgegeven door E.E. Kluwer, Mise a jour du manuel M.R. 33. en P.R. 597.